Muhasabah (Rumah Anak Yatim)

BISMILLAH...

    Semasa saya diperingkat diploma, kami ada buat satu program pergi ke sebuah anak yatim di Damansara. Adalah pengajaran-pengajaran dan muhasabah terhadap diri, apabila lihat mereka hidup di Rumah Anak Yatim.

    Mengenai muhasabah dalam program yang saya telah pergi dan bersama-sama menjayakannya saya dapat banyak belajar daripada Pusat Lambaian Kasih, dimana mereka ada yang tiada ibu ,  ada yang tiada bapa, dan diantara mereka juga ada masalah keluarga. 
Saya dapat belajar mengenai ertinya kesabaran sebagai seorang pelajar, dimana saya bertanyakan salah seorang kanak-kanak daripada Pusat Lambaian Kasih, saya bertanya mengapa dia duduk disini sedangkan dia masih mempunyai ibu dan bapa, dan dimana ibu dan bapa mereka telah berpisah selama 2 tahun, dan dia berkata dia akan menunggu dan berharap  salah seorang kedua ibubapa untuk mengambil dia dan meninggalkan Pusat Lambain Kasih tersebut dan dia banyak bersabar untuk menunggu kedua ibu bapa mereka. 
          Seterusnya, apabila saya dapat menjayakan program ini, mereka telah diajar untuk menjaga ikhtilat daripada umur 3 tahun lagi, dan mereka sangat menjaga aurat mereka, saya sangat terkejut apabila melihat mereka dengan penuh menutup aurat, saya sebagai seorang pelajar dan seorang yang tua daripada mereka sangat malau kerana saya tidak begitu menjaga ikhtilat saya dan aurat saya secara sempurna.   
    Dan belajarnya erti bersyukur saya mempunyai kedua ibu dan ayah, dan apabila saya menanyakan salah seorang daripada kanak-kanak tersebut apakah cita-cita mereka, dan mereka menjawab kalau mereka mahu memasak dan menjahit baju untuk kedua ibubapa mereka. 
           Selain itu, saya mendengar dari sahabat saya mengenai asrama mereka,mereka berkata mereka Nampak tempat tidur mereka sangat dhaif, di mana tilam mereka amat nipis, dan kesemua anak- anak tersebut tidur bersama-sama secara Jemaah, dan baju rak mereka hanyalah seorang satu saja untuk meletakkan baju, dan apabila mereka memasuki tandas,mereka telah diajar adab memasuki tandas, dengan cara basuh kaki dahulu sebelum masuk ke tandas dan memakai selipar, saya dpat pelajari adalah cara berdikari mereka sangat menakjubkan bagi saya. 
      Banyak saya pelajari dari Pusat Lambaian Kasih tersebut, dan ini dalah kali pertama saya dating ke rumah anak-anak yatim, dan apbila saya datang, mereka seolah-olah amt gembira dan sangat mengau-alukan kami semua.

Inilah antara aktiviti yang kami buat. Sangat Rindu dengan diorang



Comments

Popular Posts