TIPS UNTUK MENJADI USAHAWAN YANG BERJAYA

BISMILLAH...

Saya mendengar salah satu Talk ustaz Sabri di UKM dan sangat lah banyak input yang boleh didapati dari talk tersebut jadi saya ingin kongsi 5 tips untuk menjadi usahawan berjaya. sebenarnya banyak lagi tips nak bagi. tapi catat apa yang dapat jer dari "talk" tersebut.

TIPS MENJADI USAHAWAN BERJAYA


1. Apabila kita ingin menjadi usahawan, sebagai umat islam, kita perlulah ada blessing yang di mana kita perlulah adanya usaha disamping berdoa dan ada mempunyai keberkatann apabila kita mahu menjadi usahawan yang berjaya.

2. Jika mahu menjadi usahawan yang berjaya perlulah ada perancangan yang bagus. Kita perlulah ada perancangan untuk tabungan persaraan pada masa depan supaya kita ada wang untuk kita hidup selepas pencen.

3. Jika mahu kita punya perniagaan tidak muflis, dan kita mahu untuk menjadi senang hati, kita perlulah melakukan selau “reporting” yang di mana yang membuat  reporting ini adalah pekerja kita sendiri , jadinya kita tahu apa yang berlaku dan kita boleh terus berniaga dengan senang hati.

4. Apabila kita melakukan perniagaan jauh di rumah kita, kita perlulah untu “control business” yang di mana sebagai contoh, kita perlu melihat cctv apa yang pekerja kita lakukan, dan kita perlulah sebagai majikan turun padang melihat apa yang berlaku.

5. Sebagai usahwan yang kita ingin kan sesuatu barang kita perlulah melakukan lindung nilai supaya pada masa depan kita tidak rugi akan kenaikan kos.

Ustaz Sabri banyak dah business yang dibuat antaranya petrol station dia dah ada 2 dah setakat nie. dan dia juga ada buka satu kedai ayam golek di sekitar Bangi. Itulah jela setakat ini nak kongsikan.

Comments

Popular Posts